Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Dziś Parlament Europejski głosuje w ws. redukcji uprawnień do emisji CO2

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
19-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rzeczpospolita/Rynek Infrastruktury/PAP

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Dziś Parlament Europejski głosuje w ws. redukcji uprawnień do emisji CO2
fot. click, morguefile.com
We wtorek Komisja Parlamentu Europejskiego ds. Środowiska (ENVI) ma głosować w sprawie czasowego wycofania z rynku części uprawnień do emisji dwutlenku węgla - informuje "Rzeczpospolita", przytaczając artykuł zamieszczony w „The Wall Street Journal”.

Cena uprawnień w ciągu ostatniego roku spadła prawie trzykrotnie i wielu ekspertów jest zdania, że jeśli nawet uda się wprowadzić w życie forsowane przez KE rozwiązania, nie zmieni to diametralnie sytuacji na rynku handlu uprawnieniami do emisji. W ocenie specjalistów jeśli propozycja ta przepadnie w Parlamencie Europejskim, to można się spodziewać spadku cen uprawnień nawet do poziomu poniżej jednego euro za tonę - czytamy w "Rz".

 

EU ETS to unijny system, który ma skłonić państwa członkowskie do wprowadzania proekologicznych rozwiązań w przemyśle. System obowiązuje branże, które charakteryzują się wysoka emisyjnością dwutlenku węgla – transport i energetyka. Ustalając cenę za każdą tonę wyemitowanego węgla, europejski system handlu emisjami zachęca do inwestycji w technologie niskowęglowe.

 

Liczba wprowadzonych do obiegu uprawnień wzrasta każdego roku, podobnie jak podaż i wykorzystanie międzynarodowych jednostek emisji; tendencja ta była szczególnie wyraźna w 2011 r. Według danych Komisji do końca 2011 r. wprowadzono do obrotu 8 171 mln uprawnień, a 549 mln międzynarodowych jednostek emisji zostało wykorzystanych w celu zapewnienia przestrzegania przepisów, czyli w sumie na potrzeby zapewnienia zgodności z przepisami w latach 2008-2011 dostępnych było 8 720 milionów uprawnień i jednostek. Wielkość zweryfikowanych emisji w latach 2008-2011 wyniosła natomiast jedynie 7 765 mln ton ekwiwalentu CO2. W związku z tym narastała nadwyżka uprawnień, która na początku 2012 r. sięgnęła 955 mln uprawnień.

 

W latach 2012 i 2013 nie przewiduje się znacznych zmian emisji, w związku z tym wielkość nadwyżki może wynieść na początku III etapu ponad 1,5 mld uprawnień, a nawet sięgnąć 2 mld uprawnień. Nadpodaż uprawnień wpłynęła na cenę uprawnień. Zdaniem Komisji znaczny spadek cen w drugim półroczu 2011 r. do poziomu poniżej 10 euro koreluje ze wzrostem tempa narastania nadwyżki uprawnień i międzynarodowych jednostek emisji.

 

Komisja zaproponowała PE sześć wariantów dotyczący zrównoważenia rynku uprawnień. Są to: podwyższenie unijnego celu redukcji emisji do 30% w 2020 r., wycofanie pewnej liczby uprawnień podczas III etapu, wcześniejszy przegląd rocznego współczynnika liniowego redukcji (coroczne zmniejszanie limitu uprawnień o 1,74%), rozszerzenie zakresu EU ETS na inne sektory (chodzi o sektory mniej wrażliwe na cykle koniunkturalne, ale Komisja nie prezcyzuje, o jakie branże chodzi); ograniczenie dostępu do międzynarodowych jednostek emisji oraz uznaniowe mechanizmy zarządzania cenami.

 

Najbardziej prawdopodobne wydaje się zmniejszenie limitów uprawnień. Dla Polski to zła wiadomość, która nadwyżki redukcyjne sprzedawała innym krajom. Jesli teraz dostanie mniejszą liczbę uprawnień - według ekspertów - może stracić nawet 1 miliard euro.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5